In Latvia, they saw incitement to hatred in the plot about the new president on the Russia-24 channel 'title =' In Latvia, they saw incitement to hatred in the story about the new president on the Russia-24 channel 'onerror = "this.src =' https: / /static.newsru.com/v2/img/dummy.gif '"onclick =" show_img (' pic-1 ') "><img class="article-img"  data-src="https://image.newsru.com/v2/02/2019/08/0/0ceca4c7304f9e0f3a02e41f717017dc.jpg" alt=" President of Latvia Egils Levits" title=" President of Latvia Egils Levits" onerror="this.src=


In Latvia, they saw incitement to hatred in the story of the new president on the channel "Russia-24"

Xil / wikimedia.org


President of Latvia Egils Levits

State Chancellery of Latvia

The Latvian National Council for Electronic Media (NSECMI) has stated that the television station Rossiya-24 on the new president of this Baltic republic, Egils Levitsa, contains signs of incitement to hatred. The corresponding statement of the department was published on Wednesday.

According to the council that monitors the activity of television and radio transmitters in the country, the violation was recorded in the news release on May 30 on the Russia-24 channel. The presenter of the program in particular said that "the newly elected president of Latvia, Egils Levits, is involved in discrimination against ethnic minorities, including Russians."

“The NSECMI stated that 19 cable operators distribute the mentioned program in Latvia. Latvian legislation determines that the cable operator is responsible for the content distributed by channels from third countries. Therefore, the NSEMI instituted 19 administrative cases,” the regulator reports on its official website.

"Given what has happened, this is an opportunity for each cable operator to evaluate its offer of channels for viewers," said Patrick Griva, a member of NSECMI.

In the Latvian information space "there is no place for hateful content." “The NSECMI will continue to monitor the programs of the countries unfriendly to Latvia,” said Ivars Abolins, the deputy chairman of the department, who is quoted by TASS.

NSECMI periodically restricts the retransmission of Russian television channels in Latvia, in the broadcasts of which they find dangerous propaganda. At the beginning of this year, the council decided to ban the broadcasting of RTR-Planet on the territory of the republic for three months due to incitement of hostility or war in the broadcasts of the channel dedicated to Ukraine. In 2014, the department banned the retransmission of the same channel for three months, seeing in its broadcasts information containing signs of "military propaganda." And in 2016, the council imposed a ban for six months already, saying that the RTR-Planet programs contained signs of violation of a number of articles of the Latvian Electronic Media Law and incitement to hostility.

Also, Russian journalists were repeatedly expelled from Latvia. So, in early October 2018, Kaliningrad journalist, chief editor of the NewsBalt website, Andrei Vypolzov, was not allowed to go to Latvia, where he arrived to cover the elections to the Sejm. Border guards at the airport of Riga detained him for several hours, and then showed a document of the Latvian Ministry of the Interior, which said that since 2014 it has been blacklisted by citizens who are prohibited from entering Latvia for five years. The journalist himself has no doubt that the ban is related to his professional activities, as NewsBalt writes a lot about the problems of the Baltic states, including Latvia.

At the very beginning of 2018, police in Riga detained Anatoly Kurlaev, an employee of the Russian TVC television channel, saying that he had a “life-time ban on entering Latvia,” which has been valid since 2015. As a result, he was deported from the country.

In October 2016 in Jurmala, local law enforcement authorities detained and expelled from Latvia the head of the Russia Today MIA Ella Taranova, who arrived at the Baltic Forum conference. As it turned out, Taranova has been on the Latvian list of undesirable persons since 2014.

In March of the same year, British stringer Graham Phillips was sent from Latvia to the Russian Federation, collaborating with the Russian television channels RT and Zvezda and detained during the annual procession in memory of Latvian legionnaires (Waffen SS). He also appeared on the black list of the Ministry of Internal Affairs of Latvia.